Segueix-nos:

TELF. CONTACTE 662 07 94 00
parallax background

EL PAPER DE LA FAMÍLIA A L’HORA DE POTENCIAR L’APRENENTATGE DE L’ANGLÈS DELS MÉS PETITS

article_enric_bastardas_set_18_revista_xics
De meduses, eriçons de mar i tubs d’escapament
5 de setembre de 2018
article_montse_pedra_revista_xics_set_18
VIATJAR AMB NENS, EL MILLOR APRENENTATGE
5 de setembre de 2018
 

EL PAPER DE LA FAMÍLIA A L’HORA DE POTENCIAR L’APRENENTATGE DE L’ANGLÈS DELS MÉS PETITS



Són molts els pares i mares de les noves generacions que es pregunten com haurien d’enfocar l’aprenentatge de la llengua anglesa amb els seus fills i filles. I és que, veient la situació actual, queda molt i molt per fer. I sí... Sovint toca arremangar-nos i posar fil a l’agulla per solucionar el que no acaba de funcionar. L’escola del món pretén donar pistes, idees, recursos i, sobretot, molta il•lusió envers l’ensenyament-aprenentatge de la llengua anglesa. I omplir-la de valors. I és que sí que és cert que, a l’hora de parlar de l’adquisició de llengües estrangeres, hi ha certs factors que s’han de tenir en compte. En parlo molt sovint.

És indispensable, però, no perdre el sentit comú. Amb el tema de l’anglès sovint es genera un neguit que no resulta gens positiu pels nous aprenents de la llengua. Avui m’agradaria parlar de la importància dels hàbits dels pares i mares. Sempre comparo el tema de l’aprenentatge de les llengües estrangeres amb l’amor envers la lectura. Consideres que els teus fills valoraran la lectura, si a casa ningú llegeix? Veuran el per què de tot plegat? Ho viuran com quelcom que donarà forma a la seva identitat? I tu? Podràs transmetre’ls el per què tu valores aquell aprenentatge en concret? Evidentment, crec que no.

Amb l’aprenentatge de llengües estrangeres, passa exactament el mateix. Molts pares i mares sovint volen de totes totes que les noves generacions aprenguin anglès des de petits. Però quan els preguntes a ells i elles per què consideren que aprendre aquesta llengua té un valor, sovint es queden muts i no troben una resposta clara i personal. Això significa que ells encara no li troben un sentit personal. Aquí cometem un error. Sempre dic que l’anglès no és una assignatura, però si no contribuïm a que les noves generacions la visquin, en comptes d’estudiar-la i de veure-la com una obligació, estarem fent un flac favor als nostres fills o alumnes. I entrarem en una gran contradicció.

Què pots fer per transmetre passió per l’aprenentatge de l’anglès?

- valora el veure món i expressa-ho sovint amb els teus fills.

- parleu sovint a casa del que passa arreu del món.

- valora les cultures diferents a la teva i mostra-ho als teus fills.

- mostra curiositat envers l’anglès quan escoltis cançons o llegeixis quelcom en anglès.

- si aneu de viatge, desperta la curiositat per aquell destí en concret i compartiu l’emoció que genera la preparació d’un viatge.


- Encara que no parlis l’anglès, no mostris vergonya d’intentar-ho davant dels teus fills (si et mostres avergonyit, als teus fills els passarà exactament el mateix).

- naturalitza el fet de no comprendre-ho tot i encurioseix per superar aquesta barrera quan es generin situacions així.

Comparteix i viu experiències i converses amb els teus fills. Quedaràn gravats dins seu per sempre! Tot allò que ens connecta de manera poderosa amb els nostres progenitors és allò que els hem vist gaudir o fer apassionadament. Per aquestes coses... no cal explicacions. Tot flueix. Aprofita cada petita situació que es presenti per parlar del nostre rol dins d’un món molt gran i ric culturalment. Explica’ls com n’és d’enriquidor obrir la ment a noves situacions, contextos, cultures i realitats. Perquè l’anglès és això. L’ensenyament-aprenentat-ge d’aquesta llengua hauria de ser això. Ajudem els petits de casa a viure aquests “per quès” i ja haurem fet molta feina.







Article per a la Revista Xics, setembre 2018



Berta Torras Vila.