Segueix-nos:

TELF. CONTACTE 662 07 94 00
parallax background

LA DISLÈXIA I PART

dislexia_imatge_revista_xics
LA DISLÈXIA II PART
15 de febrer de 2018
Imprimir
LA FELICITAT ÉS EFÍMERA II
17 de maig de 2018
 

LA DISLÈXIA I PART



Des del primer cop que es parla sobre la dislèxia, al segle XIX i fins a l'actualitat el 2017, les definicions, les característiques i el tractament en aquesta dificultat han variat moltíssim. Ens centrarem en l'actualitat, en la darrera definició que trobem de dislèxia en les últimes investigacions.

La Dislèxia és el problema per aprendre a llegir que presenten nenes i nens, el quocient intel•lectual dels quals és normal i no apareixen altres problemes físics, pedagògics o psicològics que ens puguin explicar aquestes dificultats.

Gràcies a la formació continuada dels professors i/o professionals que cada dia estan a les aules amb aquests alumnes o als centres on realitzen els tractaments logopèdics i/o psicològics, els falsos mites han anat desapareixent, encara que algun cop hem de donar dades d'investigacions per poder fer veure que el que es diu sobre la dislèxia pot tenir unes conseqüències negatives amb aquests alumnes.

La falta de maduració i el problema visual són dos dels falsos mites que encara ara hem de lluitar perquè desapareguin.

Hem de saber que les dificultats de lectura són persistents i no remeten amb l'edat o el pas del temps si no reben un tractament eficaç. "La dislèxia és un dèficit i no un retard en el desenvolupament" (Woodcock and Johnson).

Signes i símptomes d'alerta a tenir en compte:

- Dificultat per recordar sèries de coses, per exemple colors.

- Baixa autoestima, frustració i impulsivitat.

- Alts i baixos en el treball escolar.

- Dificultat en aprendre taules de multiplicar.

- Dificultat en aprendre seqüències automàtiques com els dies de la setmana, els mesos de l'any.

- Dificultat per aprendre altres llengües.

- Aversió per la lectura i l'escriptura.

- Lentitud en la realització de tasques escolars i generals.


Hem de tenir present que no tots els alumnes al llarg dels primers anys d'escolaritat presenten alguna d'aquestes dificultats tenen dislèxia, i al revés, no tots els alumnes que presenten dislèxia són iguals i per tant, no tots presenten totes o algunes d'aquestes característiques.

És molt important el diagnòstic precoç. Un cop s'inicia el procés de la lectura i l'escriptura, si observem com a pares o com a mestres que alguna cosa no va bé, cal consultar, el més aviat possible, a l'especialista.

Parlar de la dislèxia ens pot ocupar moltíssimes pàgines! És una de les dificultats més estudiades, investigades i tractades de totes les que existeixen. En el proper capítol us explicaré quan i qui diagnostica, quin tipus de tractament pot ser el més eficaç i sobretot com cuidar la part afectiva d'ells i la de la família..







Article per a la Revista Xics, gener 2018



Montse Pedra


Logopeda col.núm. 08-1113
montse.pedra.espies.77@gmail.com